بييجي وقت لازم تسكت فيه , وعقلك يقولك ( خليها فى القلب تجرح , بدل ما تبان و تفضح ) .. و أوقات تحس إنك لازم تتكلم .. مش قادر تكتم و تخبي .. وإلا هتنفجر .. علشان متكلمش نفسك و الناس تقول إتجننت .. أو تخلق شخصية من خيالك تعيش معاها و تعزلك عن العالم ويقولو عليك براوي ... يبقى الحل إنك تفضفض .. اللى تقدر تتحمله خليه جواك .. و اللى متقدرش عليه .. ويفيض بيه قلبك و عقلك .. وزّعه على اللى حواليك ... هنا مش مجرد كلام و حكايات ... كل رسالة هي فيض من ( فيوض القلب والخاطر ) ....... أنا / صابرين أبوعلي

الأربعاء، 30 ديسمبر، 2009

يا حلاوتك يا جمالك!!!

مش بعرف أرفض لحد طلب، أصل مش معقول حد يطلب منك "خدمه" و تكون قادر عليها وتقوله لأ، حتى لو كان الطلب أو الخدمه دى "مشاوير" براشوتيه، يعنى تلاقى حد واقف فوق راسك وعاوزك تروح معاه مشوار كدا من غير مقدمات ولا مواعيد ولا ترتيب. وحتى لو كان المشوار ده غريب وتقيل على قلبك.
بس الززززن مع قلبك الطيب بيخلوك تخضع فى النهايه
واحده صحبتى طبت علىَّ وطلبت منى أروح معاها "عيادة التجميل" وجوزها مش فاضى يروح معاها. بترعب من الدكاتره ومن العيادات وريحتها وممكن لو شفت أى حد عيان أو حتى بيكح أنا كمان أعيا بـ"الإيحاء" أو بالوهم. بس هى اقنعتنى ان دى عيادة "تجميل" يعنى معظمها دلع وأهى تجربه جديده
فعلاً روحت معاها وبمجرد ما دخلت حسيت فعلاً إنى مش فى عياده خااالص، حاجه كدا نضيفه وريحتها حلوه وبوسترات الجميلات فى كل مكان، لأ وإيه...مرايه كبييييره واخده نص الجدار ومزوقينها بفيونكات كمان. إيه الحلاوه دى بس، صحيح حاجه تخبل إنك كل ما تبص فى حته تشوف نفسك؛ بس جو لذيذ بردو.
حسيت إن ستات وبنات البلد كلها قاعدين فى الـ

beauty center
ده؛ بس الفرق بقا إن معظمهن كان زارع "قطن وشاش" فى أماكن مختلفه من وشه وبعضهم كان وارم وابعض الآخر عنده نقط محروقه فى وشه
ولازم تكون اعصابك جامده علشان ما تضحكش. حظى وقعنى جنب واحده عسوله خالص، أول ما قعدت سألتنى " جسم ولا شعر؟؟!!" – " نعم؟! أنا اسمعهم بيسألوا فى الأفلام عند الحلاق (شعر ولا دقن) جديده حكاية الشكل دى!!"
–" يا بنتى قصدى اسألك، جايه تغيرى حاجه فى شكلك ولا تزرعى شعر؟ ما هى العمليات هنا كلها كدا زرع وقلع ونفخ وشفط وشد"، ما قدرتش امسك نفسى انى انفجر فى الضحك بأعلى صوت وبكلام غير مفهوم وضحت لها انى جايه مع صحبتى ومليش فى المشوار ده خالص.
وكأن الست ماصدقت تلاقى حد تتكلم معاه إلا واستلمتنى وحكتلى عن كل الموجودات وكل واحده جايه تعمل إيه، وتعليقها فى الآخر " ستات بتدلع مش عارفه ليه ميردوش بخلقة ربنا؟؟!! بس عارفه –الكلام لى- لو توسعى عينك وتعدلى سنانك إللى راكبه على بعض دى وتنفخى تحت الحواجب هتبقى قمر، ويا سلام لو وسعتى المنطقه فوق عينك كمان ولا نفختى خدودك".

-"لااااا، ربنا يخليكى، ألف شكر، أنا كدا عجبانى أوى ومتكيفه مع نفسى، دا إحنا مع بعض من زمااان وبيتهيألى لو صحيت مره لقيت حاجه فىَّ متغيره هبلغ البوليس عن الغريبه دى إللى بتبصلى فى المرايه،مليش فى البوتكس ولا الكولاجين وممكن من كتر النفخ ابقى زى البالونه واطير. وبعدين حضرتك لسه بتؤولى الواحد يرضى بخلقة ربنا ولا إيه؟؟ انما حضرتك جايه ليه؟؟"
-" جايه اتفرج" وتانى رجعت اضحك لحد أما قلت على طريقة المصريين لما يفرحوا وزياده وعنيهم تدمع " خير اللهم اجعله خير

وعلى الحال ده طول فترة الإنتظار، حاسه انى فى فيلم كوميدى، وكل واحده ييجى عليها الدور تتكلم شوى عن حالتها والتغييرات المطلوبه وتدى نصايح لغيرها.دى بتحرق بالليزر ودى شاده ودى مركبه و..... وفجأه قلبت بغم
فى عز الضحكوالإنبساط ده ألاقى ميييين؟؟؟... راجل، يا نهار متلون بألوان غامقه!! دا طلع منين ده؟؟!! إيه إللى جابه فى قعدة حريم. يادى الكسوف، يا أرض انشقى وإبلعينى ويا سقف اتهد علىَّ ودارينى. وجريت استخبى ورا بارافان كبييير فى أخر الصاله، وألاقى وراه إيه؟؟؟ ألوان اغمق من إللى قبلها. بقا أنا بهرب ومحرجه من راجل واحد ألاقى أؤودامى كل دول؟؟؟ كان باقى لى شوى وهعيط من الكسوف ووطيت راسى وانا بقول " انا اسفه، اصلى لسه داخله حالاً وكنت بجرى من قطه واقفه ع السلم".
تبرير ساذج لعملية الاقتحام ومحاوله انى أتبرى من القعده المهببه إللى كنت فيها، يعنى هو الباب الخارجى بيفتح على آخر الصاله علطول؟؟!.
رجعت مكانى وانا راسى قربت تلمس الأرض من كتر ما وطيتها ومكسوفه ارفعها وحاسه اننا بقينا فى عز الصيف من الحراره اللى حساها. وصحبتى بتضحك علىَّ، الضحك إللى ضحكته دفعت تمنه. المهم نديت على الممرضه نسألها عن حكاية الرجاله دول وجايين ليه!!؟
-" هم الرجاله دول بيعملوا إيه فى عيادة تجميل؟؟ مستنيين مراتاتهم؟؟!" –" لأ...دول هم كمان ليهم كشوف وعمليات"
-" نعم؟؟ رجاله بيعملوا عمليات تجميل؟؟"" – " آه والله، دا اكتر من تلت زبايننا رجاله؛ إللى مناخيره مش عجباه وإللى جاى يطول رقبته وأكترهم جايين يزرعوا شعر."
-" ما شاء الله، ويا ترى بآ أخدتو ترخيص من وزارعة الزراعه وإستصلاح الأراضى علشان عمليات الزرع دى؟؟ إنتِ بتهرجى يا بنتى!! راجل إيه ده إللى جاى يدور على تجميل شكله وزرع شعره؟؟!!
-"آه والله، دا رجاله كتير أوى بييجوا يزرعو، والشعرات بالعدد كمان وعلى حسب نوعها وطولها ولونها بيتحدد سعرها إللى بيبدأ من 4 جنيه للشعرايه".
وبعد طول كلام وحوار بيخرجنى من ذهول على إذبهلال سبت البنت تروح تشوف شغلها وقعدت ساكته افكر فى الحكايه الغريبه دى.
دا إحنا مكنش عاجبنا ان البنت تحط مكياج وتجمل نفسها، والمفروض يعنى ان البنات هم إللى عقلهم صغير وبيحبوا الحاجات دى؛ طب الراجل عاوز يبآ "حلو" ليه؟؟ مش مكفيه صفات الرجوله إللى عنده وطمعان كمان فى صفات الأنوثه؟؟ الأكتر من كدا ان فى تقرير بيؤول ان حوالى 17% من جراحات التجميل بتكون للرجاله وبيسافرولها مخصوص دبى وبيروت وامريكا كمان. أنا قلت قبل كدا ان الجمال مطلوب سواء فى البنت او الراجل. بس الست تصرف على جمالها مقبول لكن الراجل لأ طبعاً. دا أنا كنت بتخنق لما اشوف واحد واخد باله من نفسه زياده ومسبسب شعره ومجلجله ودالق جردل برفان على نفسه. يهتم بنفسه مفيش مانع بس فى المعقول

بس تقول ايه؟؟!! ساعات الناس بتتجن
هو الراجل يبآ راجل إلا وهو خشن كدا وجامد وتحس انك ممكن تعتمد عليه!!؟؟
، طب قولوا الحق، بذمتكم ودينكم مين احسن ممثلين زمان الرجاله ولا بتوع دلوأت المفسفسين الكوشى إللى مش على بعضهم. ذكى رستم وسراج منير وسليمان نجيب ومحمود المليجى ولا الأطفال المعيلين بتوع اليومين دول؟؟
. الست غالباً مش بتبص لشكل الراجل ولا بتهتم بيه قد ما بتهتم بشخصيته ونضوجه وفكره واخلاقه وثقافته ومدى تحمله المسؤليه. عاوزه حيطه صلبه مش جدار مطاط تيجى تركن عليه يروح واقع بيها.
وبعدين فى فرق كبيييييييييييييييييييييير جداً بين "الجمال والجاذبيه"، الجمال ممكن نصنعه ونشتريه، لكن الجاذبيه ربانى، ممكن تقعد تتكلم مع حد يوم كامل من غير ما تزهق ولا تفكر تدقق فى ملامحه من حلاوة كلامه إللى بيشدك فى حين ممكن تسرح وانت بتكلم واحد تانى وتتملى فى ملامحه علشان تلهيك عن سخافته وتقل دمه. وعلى رأى المثل " قرد يسليك ولا غزاله تغمك". والمثل ده ينطبق على الأزواج والزوجات.الجمال يزول والجاذبيه تتأصل وتدوم
عمرى ما تصورت ان ممكن "الجمال" يكون من صفات الرجوله. ولقيت نفسى بردد اغنية فايزه احمد " يا حلاوتك يا جمالك خليت للحلوين ايه" ووسعت ابتسامتى لما افتكرت انها بتغنيها لإسماعيل ياسين، تخيلوا؟؟!! صحيح...مراية الحب عميا.
فوقت من افكارى على صوت صحبتى جاى من ورا الغيوم وهى بتؤول :" أنا بفكر أزرع لجوزى".
-" هتزرعى له إيه؟؟ انتوا اشتريتوا أرض؟؟!" –" لأ يا بنتى، يزرع "صلعته" دى متعبه جداً، يوم ما بيروح يتصور تلاقى الصوره كلها بتلمع، النظاره مع الصلعان بيعكسوا الإضاءه، لكن لو زرع هيخفف حدتهم شوى".
-"ودا بآ هتزرعيه مساطر ولا مصاطب على طريقة الفينيقيين؟؟! وراس جوزك دى هتكفيها كام شعرايه؟مش اقل من 10.000 واحده يعنى بـ40.000جنيه. مش هؤولك ان فعلاً جوزك إنسان رائع وجذاب، بس هؤولك حرام عليكم الفلوس، اعملوا بيها حاجه نافعه احسن" وزياده فى اقناعها خوفتها
وقلت:"بدل ما جوزك يلاقى نفسه إحلو زياده ويروح يتجوزعليكى "
قعدت اقنعها لحد ما جه دورها ودخلنا وخرجنا كل واحده على بيتها. بالليل لقيتها بتكلمنى وبتؤوللى ان جوزها اقتنع "بزرع الشعر" وهى لما لقيته مستعد يدفع الفلوس دى كلها قلقت منه، وتوصلوا لحل وسط، انها تاخد الفلوس دى تشترى بيها حاجه نافعه او تستثمرها وهى راضيه بيه وبصلعته زى ما هم من غير اعتراض
شفت الستات الذكيات؟؟!! صحبتى ...متوقعين تكون بتفكر إزاى؟ لازم تستغل الموقف طبعاً وتبقا واعيه
الموضوع ممكن يكون مش مهم أوى،،، بس لفت انتباهى بعد ما شفت كل العدد ده المهتم بنفسه وبجماله ، وكمان قلت تغيير بعد موضوعات النكد إللى نازله عليكم بيها من غير رحمه.
عاوزه اسأل الرجاله سؤال...إنت لو فى حاجه فى شكلك مش عجباك ممكن بجد تفكر تعمل عملية تجميل لو الفلوس متوفره معاك؟؟ ولو حضرتك معندكش شعر ممكن تروح تزرع؟؟؟
نقول ايه بس..ربنا يهدى الجميع، رجاله وستات

ليست هناك تعليقات: