بييجي وقت لازم تسكت فيه , وعقلك يقولك ( خليها فى القلب تجرح , بدل ما تبان و تفضح ) .. و أوقات تحس إنك لازم تتكلم .. مش قادر تكتم و تخبي .. وإلا هتنفجر .. علشان متكلمش نفسك و الناس تقول إتجننت .. أو تخلق شخصية من خيالك تعيش معاها و تعزلك عن العالم ويقولو عليك براوي ... يبقى الحل إنك تفضفض .. اللى تقدر تتحمله خليه جواك .. و اللى متقدرش عليه .. ويفيض بيه قلبك و عقلك .. وزّعه على اللى حواليك ... هنا مش مجرد كلام و حكايات ... كل رسالة هي فيض من ( فيوض القلب والخاطر ) ....... أنا / صابرين أبوعلي

الجمعة، 13 نوفمبر، 2009

ميصحش

مره زمان سمعت حد بيقول "الكبير كبير والنص نص ..نص نص والصغير منعرفوووش" ومع انها تبان كلام "معلمين على قهوه" بس بجد لها معنى وعنده حق جداً إللى قالها ده
عن نفسى مش بحب الصغيرين- فى المقام والقيمه- ولا بحب النُص نُص إللى مش عارفين هم ايه بالظبط وماشيين بطريقة "معاهم معاهم..عليهم عليهم" ولا بحب إنى أقل من قيمتى ومستوايا تحت أى ظرف من الظروف وأصغر نفسى
الكبير العيون كلها بتكون عليه، وتصرفاته كلها متراقبه وتحت الميكرسكوب بتتحلل أول بأول؛ علشان كدا ميصحش "الكبير" يغلط او يرتكب أى حماقه أو يمشى أعمى ورا أى استفزاز ساذج ويخلى شكله وحش
الكبير لازم يكون عاقل وراسى ورزين وتقيييل أوى، متهزهزش أى حاجه، وميديش الأمور أكتر من حقها ولا افعاله أو ردود أفعاله تكون مبالغ فيها
الكبير ميؤلش "كلمه" تتحسب عليه بعد كدا،ولا يعمل حاجه يتكسف منها بعد ما يهدى ويمر عليها وقت ويحس انها مكانتش تصح ابداً تتعمل. افتكر كدا اى حاجه عملتها زمان وبعدين لما بتفتكرها بتتكسف منها اوى وقول لى ايه شعورك؟؟
فما بالك بقا لو كان فى حد شايفك وكمان فاكرهالك؟؟ يا خبااااار، وشك احمر وبقا عرقك مرقك، تستاهل،علشان تحرم وتبا تفكر قبل ما تقول او تعمل حاجه تسئ لك بعدين
أهو أنا بقا مش عاوزانا نبقوا كده،اكيد فهمتوا قصدى على مين، "علينا" طبعاً، وقصدى بـ"نا" دى احنا " المصريين"؛ الناس الكبيره إللى ميصحش تطلع منها العيبه ولا تجيب الغلط على نفسها ولا تبا "محقوقه" لحد
والله العظيم زعلانه أوى أوى من اللى بيحصل ده ومش مصدقاه وبقول جايز تهيؤات.إيه إللى كبر الموضوع كده ووصله للدرجه دى؟؟ مش عارفه
ناس بتحب "تهدى" النفوس وتطفى النار بالبنزين، عبط وخيبه وقلة عقل
حاجات لا تليق بينا كمسلمين او عرب واخوات، او حتى على اقل مستوى كــ"بنى آدمين" وجيران فى منطقه واحده
شكلنا بقا وحش واحنا "بنقطع" بعد كدا زى اتنين ستات فى حوارى من بتاعة أفلام زمان وانتوا عارفين الباقى بيقولوا لبعض ايه
سلوك"غير لائق" لا بينا ولا بيهم، وبالأحرى بينا
ليه نصغر نفسنا ونطلع اغانى وهتافات سخيفه ومعايره وشتيمه وعملنالكم ووقفنا جنبكم؟؟ حتى لو هم "بدأوا" بردو احنا منعملش كدا ولا نرد بالشكل ده
دا ربنا بيؤول "ولا تمنن تستكثر" يعنى حتى لو ساعدت حد متجيش تعايره بيها بعد كدا علشان شكلك وكمان ثوابك ميروحشوبعدين الواحد بيبقا كويس وجدع علشان خاطر نفسه قبل ما يكون علشان خاطر الناس، وعلشان هو يستاهل يكون كويس
أنا لو مكان "مصر" كنت هقف بمنتهى الترفع والتناكه وأبص لكل إللى بيحصل ده "بقرف" لأن دا كله "مش من مستوايا" وما يليق بى ولا بريستيجى ولا مكانتى ،أنا أهم وأكبر وأعلى من كدا ولازم أترفع عن التفاهات دى، دا أنا "يا ولادى" مشوفتكوش اتحمقتوا كدا علشان حاجه مهمه، بتتسرقوا وتتلطشوا وساكتين،قدسكم بتنتهك ومساجدكم بتدمر ونايمين،المسلمين عرايا وجعانين وانتوا ولا على بالكوا،حتى يوم ما "غزه" صرخت متلميتوش أوى كده ولا لفيتوا عالبيوت بشعارات علشان تجمعولها معونه، إيه الخيبه إللى بيقيتوا فيها دى؟؟؟صرفت كام علشان الماتش ده؟؟ على رأى المثل "اقرع ونزهى" والنبى تتلهوا...ولا هتتلوا اكتر من كدا ايه؟؟ دا انتوا بقيتوا ملهيين على آخر درجه...بلا خيبه"
تخيلوا لو "إحنا" من البدايه "تجاهلنا" إللى حصل ولا كأننا شوفناه او سمعناه كان حصل ايه؟؟ ولا حاجه من اللى شايفينه دا كله، لا تهزئ ولا قلة قيمه ولا صوره مشوهه عن العرب المتخلفين إللى خسروا بعض على "ماتش" كوره مش صفقة أسلحه نوويه.
ومكوناش إدينا فرصه لحد يشتغل حريقه ويشعللها

حاجه تزعل بجد، بقينا" همج" حتى فى الرياضه إللى بتهذب الأخلاق مفعولها جه عكسى
الناس اتجنن، لدرجة ان عندى عميل جزائرى لقيته بيكلمنى كأنه خايف بقاله كام يوم وفى الاخر قالها صراحةً، إنتِ ليكى فى الكوره؟؟ قلت له اى رياضه فيها فن تستحق التشجيع بس انا فهمت كلامك وصدقنى احنا مش زى ما إنت متصور، قالى يعنى مهما كانت نتيجة الماتش شغلنا مش هيتغير؟؟ قلتله اكيد مستحيل يتغير، إذا كان اللاعيبه كدا كدا هياخدوا اجرهم
كلنا بقينا متخوفين من بعض وكأن كل واحد مخبى سكينه ورا ضهره للتانى، والله عيب
إللى زعلانه عليه اكتر ان بعد اللى حصل ده لما الدنيا كلها تقول علينا كلام وحش مش هنقدر نكدبهم لأننا قدمنا الدليل بإيدينا
وعلى فكره....بيتهيألى الماتش ده مش هيعدى على خير، مش مهتمه بالنتيجه قد ما مهتمه بيللى هيحصل بعدها بين الناس، مين هيفرح لو حد مات او اتصاب او حصلتله عاهه زى ما حصل قبل كده، مين هيستفيد لما ممتلكات الناس تتدمر والحاجات المصروف عليها من دمنا تتبهدل؟؟
كله كوم بقا وإللى عمالين يتنططوا زى دُرة الفشار دول كوم تانى، إهدوا كدا وبالراحه على نفسكوا شوي، وافتكروا التحذير الربانى" إن الله لا يحب الفرحين" يعنى إللى مزودينها أوى ومش عارفين ان ممكن الرياح تأتى بما لا تشتهى السفن وعلى أد الفرحه هتكون الكسره والكبسه و يا مين يشمت فينا وقتها ويؤولك كنت بتتنطط وعامل نفسك بتاع
والله العظيم أنا نفسى مصر تفوز ونفرح مره من نفسنا،وطول اليوم بقول "يااااااا رب" بس بردو نفسى فى شوية عقل علشان منخربش الامور، ونفسى الناس تبطل "إستفزاز وتوليع" ،العربيات بدأت تطلع من عندنا من امبارح، مش عارفه رايحين يعملوا ايه بدرى كده؟! هيخيموا زى اللاجئين فى الشوارع؟؟ ولافتات بقا مستفزه ومغيظه بجد" يا نكسبها يا نولعا" هتولعوا ايه يا عبيط منك له؟؟؟ بلدكوا وممتلكاتكوا؟؟ افرح فيك يا راجل وانتَ بتسمع الماتش من الراديو فى التخشيبه،إللى زى دول لازم يتلموا علشان العواقب تيجى سليمه والحكايه تعدى على خير
ويا ريت ما تنسوش ان فى فرق كبيييييييييير بين "العصبيه والتعصب" العصبيه تضامن وروح واحده ومع الحق لكن التعصب تباغض وجاهليه على باطل
وبلاش ينطبق علينا اننا بتأخذنا حمية الجاهليه

ربنا يجملها بالستر ويعدى يوم السبت على خير وربنا ما ينكد على حد فينا وكله يرجع بيته بالسلامه ياااا رب
ومتنسوش...الكبير كبير والصغير منعرفهوش،احفظ مقامك ومركزك ومتخلش حد يجرك لمنطقه مش بتاعتك ولا من مستواك
يللا...خد شهيق، وارفع راسك لفوق بأرننه وإنفش مناخيرك ولا كأنك سامع حاجه وقول...أنا كبير أنا كبير 10 مرات
وعلى قول القائل....الكلاب تعوى والقافله تسير وربنا يستر وميطلعش فيهم واحد مسعور يطيح فى الكل ويحولها كلها على مستشفى الكلب للعلاج
والنبى يا رب ما تكسفنا ولا تشمت فينا حد
إهئ إهئ إهئ

ليست هناك تعليقات: